در یك نشست علمی مطرح شد؛
بررسی فعالیت زنان مسلمان در فضای مجازی
یک استاد حوزه و دانشگاه با بررسی فعالیت زنان مسلمان ایرانی، عرب و اروپایی در فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه در میان ۱۰۰ زن برتر فعال در فضای مجازی، تعداد بسیار کمی از آنها مسلمان و شیعه هستند.
به گزارش الف دانلود به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، دومین نشست از سلسله نشست های علمی «جهان اسلام در عصر فضای مجازی» با مبحث «حضور زن مسلمان در فضای مجازی؛ هست ها و بایدها» توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی این پژوهشگاه، معاونت ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، خبرگزاری ابناء، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس فارابی دانشگاه تهران به صورت مجازی، برخط و به زبان انگلیسی برگزار گردید. حجت الاسلام محمود رفیعان دبیر علمی این نشست، ضمن اشاره به اهمیت فضای مجازی در عصر حاضر اظهار داشت: فضای مجازی در تمام عرصه های زندگی انسان نفوذ پیدا کرده است. تکنولوژی های جدید ارتباطی با رشد گسترده خود، تغییر بسیاری را در ساختار جوامع فراهم آورده است. از این رو شناخت این فضا برای زنان و مادران که نیمی از جمعیت را می سازند ضروری می باشد. چیستی و چرایی تعامل با فضای مجازی در این جلسه حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری استاد حوزه و دانشگاه، با بیان سه نکته بعنوان مقدمه، عنوان کرد: نکته اول این است که باید چگونگی تعامل با فضای مجازی را بررسی کرده، چیستی و چرایی آنرا واکاوی نماییم. «تعامل با فضای مجازی» یا «تعایش در فضای مجازی» نکته دومی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ خیلی از صاحب نظران اعتقاد دارند که کاربران باید نحوه تعامل با فضای مجازی را فرا بگیرند در حالیکه این نظر درست نیست، بلکه کاربران در فضای مجازی زندگی می کنند. این گونه نیست که فضای مجازی چیزی خارج از زندگی ما باشد و ما باید نحوه رفتار با آنرا یاد بگیریم بلکه فضای مجازی مانند زندگی واقعی است که ما درون آن به فعالیت مشغول هستیم و لازم است که کاربران روش و سبک زندگی در این محیط جدید را فرا بگیرند. وی افزود: نکته سوم نادرستی تشبیه فضای مجازی به ابزاری که هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت است. برخی معتقدند فضای مجازی مانند چاقو است که اگر در دست جراح زبردست قرار گیرد جان انسان را نجات می دهد و اگر در دست نادانی بیفتد انسان را هلاک می کند؛ این تشبیه صحیح نیست چونکه فضای مجازی و فرماندهی آن در اختیار ما نیست که بتوانیم آنرا مطیع خود نماییم بلکه ما در اختیار فضای مجازی هستیم و در سیطره آن محصور شده ایم. این استاد دانشگاه اضافه کرد: فضای مجازی نتیجه و محصول پست مدرنیسم است که تلاش بر اشاعه حقایق ندارد بلکه تلاش می کند آنچه را که خود حقیقت می پندارد اشاعه بدهد. فضای مجازی ما را به سمت وسوی پذیرش یا انکار هر امری که فرماندهان آن دستور می دهند، می کشاند. تفکر پست مدرنیسم سبک زندگی را ترویج می دهد که هیچ گونه محدودیتی در تأمین اهداف و نفسانیات در آن لحاظ نشده است. انسان آزاد است که هر فعالیتی را مادامی که آزادی دیگری را به مخاطره نینداخته است، انجام دهد. فضای مجازی هم قابلیت عدم محدودیت را در خود دارد. کاربران می توانند با هر سلیقه و دینی، هرگونه مطلب و عقیده ای را بدون این که قانون خاصی آنها را محدود کرده باشد، با سایرین به اشتراک گذارند. محتوای انتشار یافته توسط زنان مسلمان در فضای مجازی ناچیز است وی به بررسی وضع موجود زنان مسلمان در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: زنان مسلمان با وجود این که نصف جمعیت مسلمانان در دنیا را می سازند، اما درصد مطالب انتشار یافته از آنها در فضای مجازی با جمعیت آنها مطابقت ندارد و بسیار ناچیز است. آن زنانی هم که در این فضا فعالیت می نمایند، تنها فعالیت آنها بعنوان زن مسلمان این است که یا عکس پروفایل خویش را با حجاب برگزیده اند یا این که در قسمت توضیحات نام کاربری نوشته اند که «من مسلمان هستم». همینطور معارف و آموزه های اسلامی که توسط زنان مسلمان بارگذاری می شود بسیار ناچیز و غیر مؤثر است، چونکه فاقد عنصر استدلال و بیان عقلانی است. راهکار صحیح در این حوزه، فعالیت بیشتر و مؤثر زنان است. وی در تشریح وضعیت کاربران زن در جامعه ایران به تقسیم آنها به دو گروه مدافع حجاب و فعالان ضد حجاب اشاره داشت و اظهار داشت: با کمال تأسف فعالان ضد حجاب به علت روش مناسب تبلیغ عقیده خود، از موفقیت بیشتری برخوردار بوده اند. علت این امر آن است که از یک سو کسانی که در عرصه ترویج حجاب فعالیت می نمایند، به صورت تخصصی آموزش ندیده اند و تنها کارشان بیان چند حدیث، عکس نوشته و قراردادن عکس محجبه خود در فضای مجازی است. از طرفی افرادی که تخصص در زمینه معارف اسلامی دارند و مطالب ارزشمندی را در این حوزه فرا گرفته اند، فعالیتی در فضای مجازی و رسانه ای ندارند. کاربران توئیتر فقط مصرف کننده محتوا هستند حجت الاسلام جهانگیری در تبیین وضع موجود کاربران زن مسلمان در جهان عرب به بیان بعضی از آمارها پرداخت و اظهار داشت: بر مبنای آمار انتشار یافته بیشتر زنان عرب در توئیتر فعالیت دارند. اما نکته قابل توجه این است که بیشترین تولید و انتشار محتوای حجاب در اینستاگرام است این آمار نشان داده است که خیلی از کاربران توئیتر فقط مصرف کننده محتوا بوده و هیچ تلاشی برای تولید و انتشار محتوا درباره حجاب ندارند. از طرفی زنان مسلمان ساکن اروپا با این که جمعیت بسیار کمتری از زنان مسلمان کشورهای عربی را دارا هستند، تولید محتوای بسیار بیشتری در مقایسه با زنان عرب داشته اند. علاوه بر این که زنان مسلمان اروپایی دارای تحصیلات دانشگاهی هم هستند و با این سبقه علمی به تولید محتوا مبادرت ورزیده اند. جای تأسف است که تنها ۴ درصد از مبلغین حجاب در فضای مجازی دارای تحصیلات آکادمیک هستند. وی ضمن اشاره به یکی از صدمه های فعالان حوزه مطالعات زن و خانواده در فضای مجازی، تصریح کرد: کاربران فضای مجازی، زمین بازی را به خوبی فرا نگرفته اند؛ به این معنا که برای فعالیت در فضای مجازی ابتدا باید به خوبی با فلسفه و الزامات فضای مجازی آشنا شد و سپس به فعالیت در آن پرداخت. خطایی که رخ داده این است که برخی فعالان، فقط به پیام رسان هایی که در کشور خودشان فعال است، اکتفا کرده اند و از یادگیری و استفاده از سایر ابزارها و پیام رسان ها که در گستره جهانی مخاطب بیشتری دارند، غفلت ورزیده اند. از همین رو در میان ۱۰۰ زن برتر فعال در فضای مجازی، تعداد بسیار کمی از آنها مسلمان و شیعه هستند.
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب