در گفت وگو با الف دانلود مطرح شد
عیب یابی شبكه های مخابراتی سیار با سامانه های پایش بومی
به گزارش الف دانلود تابحال پایش و تحلیل شبكه مخابرات سیار با استفاده از سامانه های خارجی صورت می گرفت، ولی تعدادی از پژوهشگران یكی از شركت های فناور طی طرحی با بومی سازی سخت افزارها و نرم افزارها، سامانه ای برای پایش شبكه های مخابراتی عرضه كردند و هم اكنون شبكه ارتباطی كل كشور از راه این سامانه عیب یابی می شود.
علی سلیمانی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، از پیاده سازی سامانه ای برای پایش نظارت و تحلیل شبكه های مخابراتی آگاهی داد و اظهار داشت: این سامانه كه با عنوان "كنكاش" عرضه شده، بمنظور استخراج سیگنالینگ از شبكه مخابرات سیار بمنظور تحلیل، عیب یابی و كیفیت بخشی شبكه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینكه این سامانه قادر به پایش كیفیت شبكه های نسل های دوم، سوم و چهارم تلفن های هم راه است، اشاره كرد: با استفاده از تجهیرات نرم افزاری و سخت افزاری سامانه "كنكاش" می توان اشكالاتی كه در لینك های ارتباطی شبكه های تلفن همراه در زمینه مكالمه، SMS و اینترنت به وجود آمده است را تشخیص داد.
سلیمانی با تاكید بر اینكه این سامانه قادر به تشخیص علت و محل ایجاد اشكال است، تصریح كرد: با استفاده از این سامانه می توانیم تشخیص دهیم كه در كدام نقطه از شبكه اشكالی رخ داده است.
بگفته وی بعنوان مثال اگر در یك نقطه از شهری تماس از دست رفته افزایش یافته باشد و یا پیامك دریافت و ارسال نمی گردد، این اشكالات تشخیص و گزارش آن به واحد فنی اپراتورها ارجاع داده می شود تا این واحدها نسبت به رفع مشكل اقدام نمایند.
این محقق افزود: این سامانه به دو روش مبتنی بر Probe و Probeless تراكنش مشتركان را از اینترفیس های مخابراتی جمع آوری كرده و بعد از دیكد آنها مبتنی بر استانداردهای ۳GPP و GAMA و با محاسبه فاكتورهای كیفی از آنها بعنوان تحلیل و پایش كیفیت شبكه استفاده می نماید.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون این سامانه در اپراتور همراه اول در كل كشور استفاده می شود و بعد از آن در اپراتور ایرانسل نیز كاربردی شده است، تصریح كرد: كاربردی كردن این سامانه سبب افزایش رضایت مشتركان از سرویس های شبكه تلفن همراه می شود.
سلیمانی تشخیص اشكالات به وجود آمده در شبكه های ارتباطی را به صورت لحظه ای و با دقت چند ثانیه تا چند دقیقه دانست و اشاره كرد: در بعضی موارد اشكالات از سمت مشتریان گزارش می شود و ما می توانیم با استفاده از این سامانه علت آنرا در این سامانه بیابیم و رفع نماییم.
وی افزود: علاوه بر آن در صورت بروز اشكالی در تجهیزات مخابراتی و یا سوئیچ ها، آلارم هایی از طرف این سامانه به اپراتورها ارسال می شود و اپراتورها بر طبق این آلارم ها مبادرت به رفع مشكل ایجادشده در شبكه خواهند كرد.
سلیمانی با تاكید بر اینكه این سامانه تنها سامانه بومی كشور در زمینه پایش و تحلیل شبكه های مخابراتی در كشور است، اشاره كرد: در گذشته اپراتورها از نمونه خارجی از بعضی از كشورهای اروپایی مانند سوئد و فرانسه استفاده می كردند، ولی به سبب اینكه استفاده از محصولات خارجی می تواند حریم خصوصی كاربران را به خطر بیندازد، مطالعه در زمینه پیاده سازی این سامانه را در دستور كار قرار دادیم و توسعه آن، محصولی برای پایش شبكه های مخابراتی شد كه هم اكنون در كل كشور از آن بهره برداری می شود.
بگفته این محقق، این سامانه در مراكز مخابراتی نصب می شود و تجهیزاتی كه برای این سامانه مورد نیاز است، بومی سازی شده است و بهره بردار اصلی این سامانه، اپراتورها هستند.
وی استفاده از راهكارهای BI/Big Data برای ذخیره سازی و تحلیل اطلاعات به میزان بیشتر از ۲۰ میلیارد تراكنش در روز را از دیگر مزایای این سامانه نام برد و اظهار نمود: این سامانه اطلاعات لازم در زمینه اشكالات كیفی را پیش از شكایت مشتریان برمبنای فاكتورهای تعریف شده برای اپراتورها فراهم می آورد، ضمن آنكه در آن امكان تحلیل كیفیت سرویس های ارائه شونده برمبنای مدل گوشیهای استفاده شده پیش بینی شده است.
به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا این طرح از طرف دكتر مرتضی الیاسی، امیر شاه حسینی، سعید مومن، رضا كاظم زاده، سعید فرهادی، ابوذر استادی، علی موسی زاده، شكوفه نوبهاری، علی سلیمانی و اكبر فلاح و طه یوسف بیگی در یكی از شركت های فناور اجرایی شده و در سی وسومین جشنواره بین المللی خوارزمی حائز رتبه سوم پژوهش های كاربردی در گروه تخصصی برق و كامپیوتر شد.
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب