انجام بیش از پنج میلیارد استعلام الکترونیکی

انجام بیش از پنج میلیارد استعلام الکترونیکی

الف دانلود: مرکز ملی تبادل اطلاعات تازه ترین وضعیت پیشرفت گذرگاه خدمات دولت(GSB) و خدمات عمومی دولت(PGSB) را به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر منتشر نموده است.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در امتداد پیاده سازی دولت الکترونیکی، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت می باشد که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام نموده است.
یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در امتداد تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در امتداد پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب وکارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد.
بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرائی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرائی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرائی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرائی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه های مختلف در بستر سازمان های دولتی بوسیله سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم آورد، همچون مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات است.

در همین رابطه، بتازگی جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی- به مجموع تراکنش های ثبت شده در مرکز ملی تبادل اطلاعات از شروع سال جاری تا کنون پرداخت و اظهار داشت: بیش از پنج میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که حدود دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون آن متعلق به گذرگاه خدمات دولت(GSB) و حدود سه میلیارد آن به گذرگاه خدمات عمومی دولت(PGsb) متعلق می باشد.

وی در ابتدا به تشریح نقش گذرگاه خدمات دولت به عنوان بستری که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را به عهده دارد پرداخت و اظهار داشت: برمبنای اطلاعات آماری به دست آمده از مرکز ملی تبادل اطلاعات، گذرگاه خدمات دولت در شاخص خدمات ارائه شده شاهد افزایش ۹۵ سرویس جدید در دی ماه است. بدین ترتیب تا پایان دی ماه بیش از یک هزار و ۶۰۰ سرویس توسط مرکز ملی تبادل به دستگاه های دولتی ارائه شده است. هم چنین با اضافه شدن دو دستگاه جدید به مجموع دستگاه های سرویس دهنده، از شروع سال ۱۴۰۱ تا ابتدای بهمن ماه در مجموع ۷۷ دستگاه سرویس دهنده در گذرگاه خدمات دولت(GSB) به فعالیت می پردازند. این در حالیست که تعداد ۳۱۹ دستگاه سرویس گیرنده در این بستر وجود دارند که نسبت به گرفتن خدمات استعلامی اقدام می کنند همین طور بیش از ۶۸۰ کسب وکار و دستگاه دولتی از گذرگاه عمومی خدمات دولت(PGSB) سرویس می گیرند.

موحد، هم چنین به انتشار لیستی از بالاترین دستگاه های سرویس گیرنده، سرویس دهنده و پرکاربردترین خدمات پرداخت. سرویس دهنده های برتر بطور معمول از شروع سال جاری عبارت از سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست ج. ا. ا هستند. سرویس گیرنده های برتر نیز شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی است. خدمات استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس شاهکار و سرویس استعلام واکسن وزارت بهداشت نیز پرکاربرترین های GSB را می سازند.

ارائه خدمات استعلامی به کسب و کارها

معاون دولت الکترونیکی در ادامه وضعیت گذرگاه خدمات عمومی دولت که بطور ویژه به ارائه خدمات و استعلام های بین دستگاه های اجرائی با کسب وکارها یا خدمات بین دستگاهی تمرکز دارد را تبیین کرد.

به گفته وی، از شروع سال جاری تا کنون ۶۶۶ دستگاه سرویس گیرنده و ۴۴ دستگاه سرویس دهنده در گذرگاه خدمات عمومی دولت به فعالیت می پردازند. هم چنین تعداد ۳۵۹ سرویس توسط PGSB به متقاضیان خدمات استعلامی ارائه می شود. بررسی اطلاعات آماری نشان می دهد، بالاترین دستگاه های سرویس دهنده در PGSB شامل وزارت کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیشترین سرویس گیرنده های این گذرگاه را نیز وزارت آموزش و پرورش، شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ) و شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) می سازند. در همین راستا، سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من نسخه آموزش وپرورش وزارت کشور، سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران من وزارت کشور و سرویس QR کد اربعین وزارت کشور، پرکاربردترین خدمات دی ماه گذرگاه خدمات عمومی دولت را می سازند.




1401/11/17
13:21:17
0.0 / 5
431
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیك , بهداشت , تحقیقات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
الف دانلود