نگاهی به آخرین آمار تعداد و سبد سوخت خودرو در کشورهای اروپایی
الف دانلود: آلمان با 48 میلیون و 763 هزار و 492 خودرو در صدر لیست کشورهای دارای بیشترین خودرو و بالاتر از ایتالیا با 40 میلیون و 213 هزار و 61 خودرو و فرانسه با 38 میلیون و 856 هزار و 492 خودرو قرار دارد. همین طور ایسلند هم به عنوان آخرین کشور در این رتبه بندی قرار دارد.
به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، چند ماشین در جاده های اروپا وجود دارد، کدام کشورها بیشترین خودرو را دارند و آیا تابحال به این فکر کرده اید که این خودرو ها چند سال قدمت دارند و از چه سوخت هایی استفاده می کنند؟. برای پاسخ به این سؤالات، حالا انجمن خودروسازان اروپا ارقام جدید برای سال ۲۰۲۴ ارائه کرده اند.
آلمان با ۴۸ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۴۹۲ خودرو در صدر لیست کشورهای دارای بیشترین خودرو و بالاتر از ایتالیا با ۴۰ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۱ خودرو و فرانسه با ۳۸ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۴۹۲ خودرو قرار دارد. همین طور رشد مداوم لهستان که در سال ۲۰۲۲ از اسپانیا پیشی گرفت و در رتبه پنجم قرار گرفت، قابل توجه است. ایسلند هم به عنوان آخرین کشور در این رتبه بندی قرار دارد. با این وجود، شاید جالب ترین رقم، تعداد خودرو ها به ازای هر ساکن باشد، یعنی تعداد خودرو ها در کشورهای مختلف اروپایی نسبت به جمعیت چقدر است. میانگین اروپا ۵۷۰ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۲ است اما کشورهایی هستند که خودرو های بسیار بیشتری به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دارند.
کشورهایی که کمترین تراکم خودرو را دارند شامل مجارستان با ۴۲۲ خودرو در هر ۱۰۰۰ نفر، رومانی با ۴۱۳ خودرو و در نهایت لتونی با ۴۱۰ خودرو در هر ۱۰۰۰ نفر است.
خودروها بطور متوسط چند سال عمر دارند؟
این رتبه بندی خاص از بازارهایی با قدیمی ترین خودرو ها در صدر یونان با میانگین سنی ۱۷.۳ سال قرار دارد و بعد از آن استونی (۱۶.۶ سال) و جمهوری چک (۱۵.۹ سال) قرار دارند. در مقابل، میانگین اتحادیه اروپا ۱۲.۳ سال است. تازه ترین خودرو ها در لوکزامبورگ در جاده ها هستند، کشوری با ناوگان وسایل نقلیه با میانگین سنی ۷.۹ سال است اما دانمارک و اتریش نیز به سبب خودرو های جدید در جاده های خود متمایز هستند که هر دو با ۸.۹ سال هستند.
کشوری که بیشترین خودرو های بالای ۱۰ سال را دارد.
کمی متفاوت می باشد اما همچنان برمبنای سن خودرو های موجود در جاده ها، رتبه بندی بعدی کشورهایی است که بیشترین خودرو های بالای ۱۰ سال را دارند. در اینجا ایتالیا با حدودا ۲۴ میلیون اتومبیل بالای ۱۰ سال در جاده ها پیروز می شود و بعد از آن آلمان با حدودا ۲۲ میلیون و لهستان با ۲۱ میلیون اتومبیل قرار دارند. بازارهایی که خودرو های کمتر از ۱۰ سال در آنها وجود دارد، قبرس، لوکزامبورگ و ایسلند هستند.
محبوب ترین نوع سوخت در اروپا
بخش بسیار جالب دیگر گزارش، سوخت های مختلف در جاده های کشورهای مختلف اروپایی مربوط می شود. بدین سبب نخستین رتبه بندی نشان میدهد که در اروپای بزرگ، محبوب ترین وسایل نقلیه در جاده ها همچنان خودرو های بنزینی با ۵۰.۶ درصد از کل هستند. بعد از آن خودرو های دیزلی با ۴۰.۸ درصد قرار دارند. هیبریدی ها در جایگاه سوم قرار دارند و بعد از آن خودرو های دوگانه سوز قرار دارند، در صورتیکه خودرو های الکتریکی با سهم بازار ۱.۲ درصد در جایگاه پنجم قرار دارند.
بازاری که بیشترین خودرو های بنزینی در جاده ها را دارد کدام است؟
برمبنای داده ها، تقریباً ۹۰ درصد خودرو ها در یونان دارای موتور بنزینی هستند و بعد از آن هلند و قبرس و نروژ و لیتوانی در رتبه آخر قرار دارند. تنها بازار اروپایی که خودرو های برقی در آن سهم بازار بسیار بالایی دارند، نروژ با ۲۰.۸ درصد و بعد از آن ایسلند (۷.۳ درصد) و دانمارک و سوئد هر کدام با چهار درصد قرار دارند. قبرس و یونان از نظر خودرو های محلی بدون آلایندگی هر کدام با ۰.۱ درصد در رتبه های عقب قرار دارند.
رهبر اروپا در خودرو های پلاگین هیبریدی اسکاندیناوی است که ایسلند با ۸.۴ درصد در رتبه اول قرار دارد و نروژ و سوئد بعد از آن قرار دارند. در آخر فهرست کشورهایی مانند اتریش و ایتالیا قرار دارند که عملاً هیچ خودرویی در جاده ها ندارد. نسبت خودرو های هیبریدی ملایم و کامل در گردش در کشورهای مختلف اروپایی نیز نسبتاً کم است اما لوکزامبورگ، ایسلند و نروژ در صدر لیست قرار دارند.
ایتالیا کشوری است که بیشترین خودرو های گاز طبیعی را در جاده ها دارد (۲.۴ درصد) و بعد از آن سوئد و ایسلند در رده های بعدی قرار دارند. با این وجود، چشمگیرترین رقم این است که سهم بازار در بیش از نیمی از کشورهای اروپایی صفر است. لهستان پادشاه خودرو های گازسوز است، در صورتیکه ایتالیا و کرواسی در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. با این وجود، در خیلی از کشورها، خودروهایی که با سوخت گاز مایع کار می کنند ناشناخته هستند.
آمار مربوط به سوخت های دیگر شامل خودرو های پیل سوختی، ترکیبات اتانول، سوخت های زیستی و سوخت های الکترونیکی بسیار کمیاب است. این ارقام نشان میدهد که سوئد با ۳.۶ درصد سهم بازار در جایگاه اول قرار دارد که دلیل آن تعداد زیاد خودروهایی با مصرف سوخت E۸۵ در جاده هاست. در کشورهای دیگر، این سوخت های جایگزین عملا ناشناخته هستند.
اروپایی ها به خرید بیشتر خودرو های بنزینی ادامه می دهند و این امر بر اهمیت سیاست های اتحادیه اروپا برای ترویج استفاده از اتانول تجدیدپذیر به عنوان مؤثرترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از این وسایل نقلیه تاکید می کند. آخرین آمار انجمن خودروسازان اروپا نشان داد که فروش خودرو های بنزینی و هیبریدی بیش از ۶۸ درصد از کل خودرو های جدید فروخته شده در ژوئن ۲۰۲۳ را به خود مختص کرده است. خودرو های بنزینی همچنان صدرنشین هستند. خودرو های برقی باتری دار ۱۵.۱ درصد از فروش خودرو های جدید را می سازند.
حتی با وجود ممنوعیت فروش بیشتر خودرو های جدید با موتورهای احتراق داخلی از سال ۲۰۳۵، خودروهایی که امروز خریداری می شوند برای مدت طولانی در جاده های اروپا خواهند بود. خیلی از کشورهای اروپایی هنوز زیرساخت شارژ را برای مدیریت افزایش گسترده وسایل نقلیه برقی با باتری ندارند. اروپا به بالای یک فناوری برای کربن زدایی حمل و نقل جاده ای نیاز دارد و عرضه سوخت های تجدیدپذیر پایدار مانند اتانول تجدیدپذیر فوری ترین، مقرون به صرفه ترین و جامع ترین راهکار موجود است.
منبع: الف دانلود
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب