دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم در صنعت خودرو

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم در صنعت خودرو

الف دانلود: صنعت خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی، نقش به سزایی در توسعه صنعت کشور دارد، مواردی همچون قیمت گذاری، تاکید بر خروج از قیمت گذاری دستوری، نحوه عرضه، واردات و... همچون مطالبی است که تا حالا نامزدهای انتخاباتی در عرصه صنعت خودرو به آنها اشاره کرده اند.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که جمعه هفته آتی (هشتم تیرماه) برگزار می شود، هریک از نامزدها از طُرق مختلف همچون حضور در برنامه های مختلف تلویزیونی، میزگردهای تخصصی، گفت وگوهای رادیویی، استفاده از صفحات مجازی و... به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف اقتصادی می پردازند.
صنعت خودرو به جهت زیرمجموعه داشتن بسیاری دیگر از صنایع و مرتبط بودن با آنها، صنعتی مهم و راهبری برای کشور بشمار می رود که که به عنوان یک صنعت مادر، نقش به سزایی در توسعه صنعتی کشورها ایفا کرده ‏است و ایران نیز مستثنی از این مساله نیست؛ در حقیقت توسعه صنعتی در کشور، بدون توسعه صنعت ماشین‏ سازی امکان‏ پذیر نخواهد بود.
برهمین اساس در این گزارش نظرات و برنامه های نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری هفت روز اخیر (از زمان اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده) را در عرصه صنعت خودروی کشور را مورد بررسی قرار می دهیم.
طی این مدت (از زمان اعلام فهرست نهایی کاندیداهای انتخابی) که این شش کاندیدا به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته اند، هریک در عرصه خودرو "جمله ای" گفته که می توان آنرا "جمله کلیدی"یا "جمله طلایی" برای صنعت مهم ودارای اهمیت برای مردم و کشور تلقی نمود که به شرح زیر است:




در ادامه، نظرات هریک از این نامزدهای انتخاباتی را باز کرده و به تفصیل بدان ها خواهیم پرداخت.

قالیباف: نمی توان بی عرضگی دولت را از جیب مردم پرداخت کرد...
محمد باقر قالیباف، کاندیدایی است که باتوجه به حوزه صنعت خودرو و اشاره مستقیم، کلید واژه "گرانی ها و بازار نابسامان خودرو" را در وعده انتخاباتی خود گنجانده و پا به میدان انتخاباتی گذاشته است.
قالیباف بر اجرای کامل قانون واردات خودرو در دولت خود تاکید دارد و معتقد می باشد که خودروی داخلی بایستی بتواند با خودروی خارجی رقابت کند.
باوجود ایرادی که به نقش وی در عملی کردن واردات خودرو های کارکرده در مجلس مطرح است و افکار عمومی بر این سمت و سو است که چرا آقای قالیباف در مسند رییس مجلس شورای اسلامی، پیگیری های لازم و کافی را برای اجرای این قانون انجام نداد، اما وی بر اجرای کامل قانون واردات خودرو در دولت خود تاکید دارد و معتقد می باشد که خودروی داخلی بایستی بتواند با خودروی خارجی رقابت کند.
او همین طور در میزگرد انتخاباتی ضمن انتقاد از دولتی اداره شدن خودروسازان باوجود سهم پایین آن، اعلام نمود: سهم دولت در ایران خودرو و سایپا به ترتیب هفت و ۱۷ درصد است اما بصورت غیرقانونی برای هیات مدیره تصمیم گیری کرده، مدیرعامل تعیین و قیمت خودرو را دستوری می کند؛ تمامی این موارد، عاملی بر افزایش بدهی شرکت های خودروساز است و در نهایت نیز همین خودرو ها به دست خریداران می رسد که در مقایسه با کشورهای همسایه، حدود سه تا چهار برابر گران تر است؛ چرا باید بی عرضگی دولت را از جیب مردم پرداخت کرد؟
وی معتقد می باشد که نامزدهای ریاست جمهوری نیز بر موضوع نارضایتی مردم از وضعیت صنعت خودرو آگاهند و به طور معمول مانور بسیاری هم بر روی آن می دهند؛ شعارهای پرزرق و برق برای بهبود وضعیت آن تنظیم می کنند تا شاید بدین شکل قسمتی از آرای مردم را به سمت خود بکشانند. بدین سبب حدودا تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری برای انجام تبلیغات، به وضعیت فعلی تولید و واردات خودرو نقد دارند.
اما این سوال مطرح می شود که چرا وی این صنعت را مورد انتقاد قرار می دهد؟ این درحالیست که او می توانست این نارضایتی را در مجلس و با سوال از وزیر صمت و دست اندرکاران این صنعت سوال کند.

پزشکیان: اول از همه باید انحصار را از بین ببریم...
مسعود پزشکیان، در برنامه های خود برای دولت چهاردهم، رشد اقتصادی را در سرمایه گذاری می بیند و معتقد می باشد که بدون سرمایه گذاری، نه اشتغال ایجاد می شود و نه تولید افزایش پیدا می کند؛ ضمن این که در این سرمایه گذاری، یک دید وسیع هم لازمه کار است و به هر میزان که دید ما وسیع تر باشد، طبیعتاً رشد تولید، افزایش بیشتری را تجربه می کند. در صنعت خودرو نیز در وهله اول بایستی انحصار در صنعت خودرو را از بین ببریم.
نباید برای واردات خودرو یک دلار هم هزینه کرد؛ بدین سبب باید تمام تلاش ها در امتداد فعالیت شرکت ها، صنایع و کارخانه های تولیدی باشد
وی که مخالف قیمت گذاری دستوری هر کالا و همچون خودرو است، اینطور می پندارد که "اقتصادِ دستوری"، سرمایه گذار را از سرمایه گذاری و تولیدکننده را از تولید، منصرف می کند.
انتقاد او به صنعت فعلی خودروی کشور تنها محدود به قیمت گذاری نیست، بلکه به واردات خودرو هم اعتقاد ندارد و به صراحت تاکید داشته که "نباید برای واردات خودرو یک دلار هم هزینه کرد؛ بدین سبب باید تمام تلاش ها در امتداد فعالیت شرکت ها، صنایع و کارخانه های تولیدی باشد و با قدرت به شکلی عمل نماییم که بدانند تحریم ها بر فعالیت ما تاثیری نداشته و ما را زمین گیر نکرده است.

جلیلی: خودروسازان طبق منافع خود، امور را پیگیری می کنند نه نفع مردم!
سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخاباتی که بر "استمرار خدمت، صداقت و کارآمدی دولت" تاکید دارد، نیز همچون پزشکیان معتقد می باشد که بایستی انحصارها را شکست و خط کشی های نادرست را از بین برد.
جلیلی بر مونتاژکار بودن صنعت خودرو کشور نیز گلایه دارد و معتقد می باشد که صنعت خودرو ما بجای آنکه مولد و مستقل باشد، یک صنعت مونتاژکار است
وی معتقد می باشد که صنعت خودرو با گردش مالی بالا و اشتغال بسیار اما برنامه دقیق و مشخص و در حقیقت سندی جامع و راهبردی اساسی ندارد؛ هیچ نهاد بالادستی که بر تمام بخش های صنعت نظارت داشته باشد، وجود ندارد و از این روی، بخش های مختلف صنعت خودرو نیز متناسب با منافع خود، امور را پیگیری می کنند؛ به همین دلیل وی اعلام نمود که برای صنعت خودرو در دولت خود، سند بالادستی تدوین و برای رئوس آن نیز برنامه ریزی نموده است.
جلیلی بر مونتاژکار بودن صنعت خودرو کشور نیز گلایه دارد و معتقد می باشد که صنعت خودرو ما بجای آنکه مولد و مستقل باشد، یک صنعت مونتاژکار است.

قاضی زاده هاشمی: مشکل صنعت خودروه‌ی "قرعه کشی" نیست؛ قرعه کشی ها اخلاق در جامعه را نابود کرد
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز که با "رفع فقر مطلق و رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی"، پا به میدان انتخاباتی گذاشته است، در مورد صنعت خودرو معتقد می باشد که طی سالهای اخیر رواج قرعه کشی و لاتاری خودرو، اخلاق در جامعه را نابود کرده است؛ چونکه بر طبق "شانس" یک شبه فردی را ثروتمند می کند که این عدم شفافیت، بی اخلاقی در حق مردم است.
این مساله قرعه کشی خودرو که البته بیش از یکسال است که (جز برای خودرو های وارداتی) دیگر صورت نمی گیرد، شاید می توان گفت جدی ترین انتقاد وی به وضعیت صنعت خودرو کشور بوده که طی این مدت اعلام نموده و نشان از مخالفت وی با این شیوه عرضه خودرو داشته است.
حتماً لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم؛ بلکه می توان در مشارکت با دیگر کشورها، این مساله را انجام داد
در مقابل اما این کاندیدای انتخابات ۱۴۰۳، در گفتگویی دیگر، موافقت خود با واردات خودرو را اعلام و تاکید کرده است: اگر اجازه بدهیم واردات خودرو به آسانی صورت گیرد و نوسانات نرخ ارز نیز بر روی قیمت خودرو اثری نداشته باشد؛ بعد از مدتی، اثر تورمی (ناشی از انتظارات تورمی عموم مردم)، کاهش می یابد.
قاضی زاده هاشمی همین طور معتقد می باشد که حتما لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم؛ بلکه می توان در مشارکت با دیگر کشورها، این مساله را انجام داد؛ در اینصورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهدنمود.

زاکانی: با شکست انحصار و استفاده از توانایی ها در فناوری، راحت می توان وضعیتِ خراب صنعت خودرو را اصلاح کرد
علیرضا زاکانی نیز همچون دو رقیب دیگر خود، بر شکست انحصار در صنعت خودروی تاکید دارد و معتقد می باشد که صنعت خودرو دارای عقب افتادگی مفرط است که بسیار آزار دهنده است؛ بدین سبب نیاز به تحول مدیریتی جدی است داشته که پیش زمینه آن، شکست انحصار در این صنعت است؛ شکستن انحصار خودرو و تولید، امکانی را فراهم می آورد که رقابتی صحیح در عرضه صورت گیرد و شرایط به سمتی برود که توانمندی های کشور در خودروسازی نمایان شود.
صنعت خودرو دارای عقب افتادگی مفرط است که بسیار آزار دهنده است؛ بدین سبب نیاز به تحول مدیریتی جدی است داشته که پیش زمینه آن، شکست انحصار در این صنعت است
وی که وضعیت صنعت خودروی کشور را "خراب" توصیف می کند، تصریح کرد که صنعت خودروی ایران همزمان با شرکت کیا در کره، شروع به کار کرد؛ حال امروز، کره دنیا را فتح کرده اما همچنان ما در پراید مانده ایم! بایستی بتوان صحنه رقابت را با شکستن انحصار و ورود فناوری ها به این عرصه، در مسیری قرار گیریم که ایران تبدیل به مجموعه تولیدکننده خودرو شده و به صادرات و رقابت با دنیا فکر کنیم؛ بدین سبب راحت می توان خودروسازی را از این وضعیت نجات دهیم.

پورمحمدی: مسائل را بصورت کلان پیگیری می کنم
مصطفی پورمحمدی- نیز باوجود این که طی این مدت نظرات مختلفی در عرصه مطالبی همچون مبارزه با مفاسد اقتصادی، بحث توجه به امکانات و پلت فرم های بومی و فیلترینگ و... داشته اما همچون روال سالهای اخیر، همچنان اظهارنظر مفصلی در ارتباط با صنعت خودرو نداشته و فقط در یک گفت و گوی تلفنی، در ارتباط با بازار سکه، ارز و خودرو، بر اعتمادسازی تاکید کرده و معتقد می باشد که اعتمادسازی، رکن اساسی هر سیاستی است.
وی ضمن این که وعده کرده است در دولت خود نیز تمام تلاش خودرا معطوف به همین مسئله اعتمادسازی خواهد کرد، اعلام می کند که در منزل، بحث های اقتصادی می کنند اما وی چندان درگیر ریز موضوعات نیست، اما کلان اقتصاد را پیگیری می کند.




منبع:

1403/03/29
08:20:02
0.0 / 5
369
تگهای خبر: تجربه , شركت , فناوری , فیلتر
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
الف دانلود