از فیلتر فراجا تا تست روانشناسی برای امنیت بیشتر سفرها؛

چگونگی تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده اسنپ

چگونگی تایید صلاحیت و نظارت بر عملکرد کاربران راننده اسنپ

به گزارش الف دانلود، طبق آخرین نظرسنجی ها، کاربران مسافر اسنپ براین باورند که نظارت بر روند ثبت نام رانندگان تاکسی های اینترنتی و ارزیابی دقیق عملکرد آنها مؤثرترین عامل در افزایش امنیت سفرهاست.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، برمبنای فرآیندهای تأیید صلاحیت و پایش ناوگان این تاکسی اینترنتی، در سال ۱۴۰۲ از بالاتر از یک میلیون نفر متقاضی فعالیت در اسنپ بالاتر از ۶ هزار نفر از طرف پلیس اماکن فراجا رد صلاحیت شدند. همچنین، ۰/۴ درصد از کاربران راننده فعال برمبنای بازخوردها و گزارش های کاربران مسافر بطور دائمی غیرفعال و از فعالیت در ناوگان اسنپ منع شده اند.
در این گزارش مروری داریم بر روند ثبت نام و احراز هویت و تأیید صلاحیت ناوگان اسنپ که با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا به انجام می رسد و همین طور فرآیندهای نظارتی اسنپ که باتوجه به بازخوردهای مسافران و گزارش های دریافت شده توسط تیم پشتیبانی و عملیات به انجام می رسد.

از ثبت نام تا تأیید صلاحیت کاربران راننده

ر حال حاضر پروسه ثبت نام متقاضیان عضویت در ناوگان اسنپ در سه مرحله جذب، آموزش و احراز هویت به انجام می رسد. در مرحله احراز هویت، یک تیم ناظر در اسنپ، تمامی مدارک فرد و خودرو را با یکدیگر تطبیق می دهند و در صورت مطابقت و صحت مدارک، روند تأیید صلاحیت با ارسال اطلاعات فرد متقاضی به پلیس اماکن فراجا شروع می شود. پلیس اماکن فراجا، با بررسی سوابق قضایی و کیفری متقاضیان، کسانی را که سابقه کیفری موثر دارند و مرتکب افعالی شده اند که می تواند برای جابه جایی مسافر نامناسب باشد رد صلاحیت می کند. پیش تر پروسه تایید صلاحیت بوسیله گرفتن گواهی عدم سوءپیشینه، با هزینه شخصی افراد متقاضی، انجام می شد که علاوه بر هزینه بر بودن دقت کافی را نداشت. در پروسه فعلی تمامی هزینه های مربوط به تایید صلاحیت از طرف اسنپ پرداخت می شود.
پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا، با در اختیار داشتن بانکهای اطلاعاتی متعدد، سوابق متقاضی را بوسیله شماره ملی از چندین منبع مختلف بصورت جامع بررسی می کند و در نهایت نتیجه استعلام (تأیید یا رد صلاحیت) را ظرف ۲۴ ساعت بصورت آنلاین به اطلاع اسنپ می رساند. در این پروسه پلیس فراجا جرایمی را که برای فعالیت در ناوگان تاکسی های اینترنتی نامتناسب شناخته می شوند در نظر می گیرد و نتیجه نهایی را بدون ذکر دلیل رد صلاحیت افراد به اسنپ اعلام می کند. روند این بررسی به شکلی است که حتی افرادی که گواهی عدم سوءپیشینه دارند ممکنست برای فعالیت در ناوگان اسنپ و حمل و نقل کاربران مسافر توسط پلیس نظارت بر امکان فراجا تأیید نشوند.
به این ترتیب، تمام کاربران راننده ای که در ناوگان اسنپ فعالیت می نمایند دارای گواهی تایید صلاحیت پلیس اماکن فراجا هستند و این پروسه علاوه بر شروع فعالیت، هر ۶ ماه یکبار برای کاربران راننده فعال تکرار می شود. اسنپ در پروسه بررسی سوابق متقاضی هیچ نوع دخالتی ندارد و دراین زمینه تابع نظر پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا است. از آنجائیکه علت رد صلاحیت جزو اطلاعات محرمانه اشخاص شمرده می شود، هرگونه پیگیری در مورد دلیلهای رد صلاحیت باید مستقیماً توسط خود متقاضی صورت گیرد. در صورتیکه متقاضی به نتیجه این بررسی اعتراض داشته باشد می تواند به بخش تأیید صلاحیت های اداره اماکن عمومی پلیس فراجا مراجعه و درخواست کند پرونده اش مجدداً در کمیسیون تجدید نظر بازنگری شود.
به گزارش اسنپ، در سال گذشته، پلیس فراجا برمبنای بررسی سوابق کیفری و قضاییِ یک میلیون و ۶۹ هزار و ۷۶۴ نفر متقاضی فعالیت در ناوگان اسنپ صلاحیت ۶هزار و ۴۳۰ نفر را برای قبول مسئولیت حمل و نقل مسافران تایید نکرد.

از آموزش تا نظارت مستمر بر عملکرد کاربران راننده

پس از تأیید صلاحیت کاربران راننده توسط پلیس اماکن فراجا، اسنپ دوره آموزشی جامعی را برای آنها برگزار می نماید. این دوره که در آغاز شروع فعالیتشان به آنها ارائه می شود، شامل آموزش های متنوعی همچون نحوه کار با اپلیکیشن تا آشنایی با قوانین اسنپ و اصول امنیت سفر می شود. هدف از این آموزش، آماده سازی کاربران راننده برای ارائه خدمات و ایجاد سفر امن تر برای خود و کاربران مسافر است. همین طور بصورت پیوسته عملکرد کاربران راننده را برمبنای بازخورد و گزارش های کاربران مسافر بررسی می کند. برمبنای نتایج این بررسی ها و صحت گزارش ها و امتیازات ثبت شده در آخر سفر، اسنپ ناوگان فعال خودرا پایش می کند. در این روند، کاربران راننده ممکنست برمبنای عملکردشان بطور موقت یا دائم غیرفعال شوند. در صورت غیرفعال شدن موقت، در یک بازه زمانی مشخص، کاربر راننده برای مواردی مثل انجام تست اعتیاد، آزمون روانشناسی یا آموزش مجدد قوانین ارجاع داده می شود.

تست روانشناسی برای ارتقای سلامت کاربران راننده

بررسی های متخصصان روانشناسی نشان میدهد رانندگی در کلانشهرها در دسته کارهای استرس زا قرار می گیرد و به سبب تاثیر مستقیم استرس و اضطراب بر هیجان ها و رفتار انسان، نقش آنرا بر وقوع حوادث حین رانندگی و ایجاد صدمات جسمی و روحی نمی توان نادیده گرفت. بر این اساس، اسنپ از سال ۱۴۰۰ با همکاری اسنپ دکتر آزمونی برای توانمندسازی روانشناختی و ارتقای سلامت روان کاربران راننده طراحی و اجرا کرده است.
پس از بررسی ماهانه امتیاز کاربران راننده و گزارش های ثبت شده در پشتیبانی، «آزمون ارزیابی عملکرد» که شامل ۶۴ سوال است بوسیله پیامک برای کاربران راننده ارسال می شود و آنها ۳ روز فرصت دارند به سوالات این تست پاسخ دهند. بعد از بررسی نتایج این آزمون امکان مشاوره رایگان برای کاربرانی که امتیاز پایینی کسب کرده اند فراهم می شود. طی یک ماه آتی، عملکرد این کاربران به دقت بررسی می شود تا در صورت نیاز برای آموزش مجدد و اقدامات ویژه باشگاه رانندگان اسنپ ارجاع داده شوند.
طبق گزارش اسنپ در سال ۱۴۰۲، از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر راننده فعال ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر به سبب نارضایتی کاربران مسافر از مسائل رفتاری بصورت موقت غیرفعال و برای انجام این آزمون روانشناسی ارجاع داده شده اند. هزینه انجام این آزمون که اسنپ آنرا پرداخت می کند در سال ۱۴۰۲ در مجموع هفت میلیارد تومان بوده است.

بررسی عدم تطابق مشخصات فرد و خودرو

یکی از مهم ترین موارد امنیت سفر تطابق مشخصات راننده و خودرو با اطلاعات داخل اپلیکیشن است. اسنپ در سفارش های امنیتی که به کاربران مسافر می دهد همیشه بر این نکته تاکید دارد که قبل از شروع سفر حتما مشخصات خودرو و کاربر راننده را با اطلاعات سفر در داخل اپلیکیشن مطابقت بدهند و در صورت مغایرت این اطلاعات، سفر را کنسل کرده و این مساله را به پشتیبانی اطلاع دهند. اما در کنار این سفارش به کاربران مسافر، اسنپ سرویسی جداگانه برای پیگیری دقیق تر و سریع تر گزارش کاربران درباره ی عدم تطابق راننده و خودرو با مشخصات اپلیکیشن طراحی نموده است. با این سرویس جدید، در صورتیکه کاربر مسافر بعد از پایان سفر متوجه متفاوت بودن مشخصات کاربر راننده و خودرو با مشخصات ثبت شده در اپلیکیشن شود می تواند در بخش نظرسنجی پایان سفر، گزینه «مغایرت راننده» و «مغایرت خودرو» را به عنوان یک امتیاز منفی انتخاب نماید یا بوسیله اپلیکیشن در بخش «ارتباط با پشتیبانی»، گزارش عدم تطابق خودرو و راننده را ثبت کند. تیم امنیت سفر اسنپ این گزارش ها را پیگیری می کنند و در صورت محرز شدن تخلف، کاربر راننده از فعالیت در ناوگان بصورت دائم یا موقت منع می شود. به گزارش اسنپ، به طور متوسط از شروع سال ۱۴۰۳ تاکنون، ماهانه حدود ۰/۰۵ درصد از کاربران راننده به سبب گزارش مغایرتی که کاربران مسافر ثبت کرده اند، غیرفعال شده اند.

کاربران راننده فعال در چه صورت غیرفعال می شوند؟

در ناوگان اسنپ، حساب کاربری رانندگان ممکنست به دو صورت دائم یا موقت غیرفعال شود. تصمیم گیری درباره ی عملکرد راننده که بعد از بررسی کامل و دقیق به انجام می رسد برمبنای اطلاعات به دست آمده از دو شیوه سیستم امتیازدهی در صفحه بازخورد سفر و تماس با پشتیبانی است.
بر اساس سیستم امتیازدهی، اگر متوسط امتیاز کاربر راننده از ۵ امتیاز به پایین تر از ۴/۲ برسد، به او هشدار و آموزش های لازم داده می شود. اگر کاربر راننده، طی یک ماه آتی، موفق به افزایش امتیاز خود نشود بصورت خودکار توسط اسنپ برای مدت مشخصی غیرفعال می شود و باید در کلاس های آموزشی حاضر شود، تا بتواند فعالیتش را در اسنپ از سر بگیرد. در فرصتی یک ماهه راننده باید تلاش کند با جلب رضایت مسافران امتیاز خودرا افزایش دهد و در غیراین صورت برای همیشه غیرفعال می شود.
در بررسی عملکرد کاربران راننده طبق گزارش کاربران نیز در صورتیکه گزارش مسافران در دسته موارد حساس و حاد قرار بگیرد، حساب کاربری راننده بصورت دائم غیرفعال می شود و کاربر راننده دیگر اجازه فعالیت در ناوگان اسنپ را نخواهد داشت. طبق گزارش اسنپ، ۰/۴ درصد کاربران راننده در سال ۱۴۰۲ باتوجه به نظرسنجی ها و گزارش های کاربران مسافر بصورت دائم غیرفعال شده اند.

1403/05/28
10:55:37
0.0 / 5
227
تگهای خبر: آنلاین , اپل , استرس , اینترنت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
الف دانلود