پروژه های موفق مهندسی ایران در جهان

پروژه های موفق مهندسی ایران در جهان

به گزارش الف دانلود، جمهوری قزاقستان بعنوان بزرگ ترین کشور محصور در خشکی دنیا، دارای ظرفیتهای معدنی و زراعی فراوانی است که مهندسان ایرانی می توانند در راه توسعه‌ی این کشور، به آنها بپردازند. البته بخشی از نخستین تونل قزاقستان توسط متخصصان جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و پروژه های گوناگونی در حوزه شهرسازی طی صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی اجرایی شده است، با این وجود ظرفیت هایی مانند کشت فراسرزمینی برای شرکتهای ایرانی در این کشور فراهم است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جمهوری قزاقستان چهارمین جمهوری در میان جمهوری های مستقل مشترک المنافع از لحاظ فراوانی جمعیت است. قزاقستان بزرگ ترین کشور محصور در خشکی در دنیاست و تراکم جمعیتی کمی دارد. حدود ۷۰ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. این جمهوری ملیت های گوناگونی را در خود جای داده است. بر مبنای آخرین سرشماری، جمعیت قزاقستان ۱۹ میلیون نفر است. قزاقستان همینطور با وسعت ۲.۷۱۷.۳۰۰ کیلومترمربع بعنوان هشتمین کشور جهان و دومین جمهوری از جمهوری های شوروی سابق بشمار می رود. پایتخت آن "آلماتی" است که بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر قزاقستان به حساب می آید، ولی چند سالی است که پایتخت آن به شهر "آستانه" انتقال یافته که در شمال کشور و در مناطق عموما روس نشین قرار دارد. با این وجود پایتخت فرهنگی قزاقستان همچنان شهر آلماتی است. شهر آستانه بعنوان پایتخت و شهر های آلماتی، کاراگاندا، چیمکنت، سمی پالاتنیسک، ترکستان و بندر آکتائو از مهم ترین شهر های این جمهوری هستند.
قزاقستان دارای اقتصاد زراعی و منابع معدنی غنی
کشور قزاقستان متشکل است از تپه های کم ارتفاع وسیعی در وسط آسیای میانه در غرب جلگه های مجاور دریای خزر، که کمتر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاعات شامل رشته تپه هایی در شمال و سلسله کوهستانی شامل تین شان در جنوب و شرق است. قله خان تنگری با ۶.۳۹۸ متر ارتفاع بلندترین نقطه ی این کشور است. کشور قزاقستان چندین دریاچه نمک دارد، همچون دریاچه آرال که به علت استفاده بیش از حد از آب رودهای منتهی به آن، درحال کوچک شدن است. بیابان ها شامل صحرای قیزیل قوم در شمال کشور، قره قوم در مرکز و بارسوکی در شمال است. رود مهم این کشور سیر دریا نام دارد که ۳.۰۱۹ کیلومتر طول دارد.
اقتصاد این کشور تا حد زیادی به بخش کشاورزی متّکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را در بین جمهوری های تازه استقلال یافته دارد و هم از اعضای مهم «سازمان همکاری شانگهای» است. این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تابحال بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این بخش انجام شده است. همینطور تخمین زده می شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ در اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا هم در میان ۱۰ کشور اول دنیا قرار می گیرد و همینطور یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.
ساخت نخستین تونل قزاقستان توسط متخصصان ایرانی
بخشی از اولین تونل قزاقستان در گردنه «شاک پاک بابا» در ۶۰۰ کیلومتری شهر «آلماتی» توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، شرکت ایرانی «دنا رهساز» که از سال ۲۰۰۱ تابحال بیشتر از ۱۰ پروژه راهسازی را به اتمام رسانده است، نخستین تونل قزاقستان را راه اندازی می کند.
در این رابطه «محمد ابوطالبی» مدیرعامل شرکت «دنا رهساز» و مشاور سابق وزیر حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان اعلام نمود: «این تونل ۱۵۰۰ متری با عرض ۵.۱۳ متر و ارتفاع بیشتر از ۹ متر، ارمغانی دیگر از متخصصان ایرانی در جهت صدور خدمات فنی و مهندسی در قزاقستان است. بخشی از پروژه ی مورد اشاره که قسمت مهمّی از بزرگراه بین المللی «چین غربی - اروپای غربی» است، به طول ۴۰ کیلومتر در راه شهر های «تاراز» و «چیمکنت» در جنوب قزاقستان و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار توسط این شرکت ایرانی اجرایی شده است.»
وی ادامه داد: «طرح راه اندازی تونل به علت نداشتن سابقه در قزاقستان، توسط مهندسان ایرانی عرضه شد که مورد استقبال مقامات قزاقستان قرار گرفت. این پروژه با ۱۷۰ متخصص از ایران و ۷۰۰ نیروی مجرب از قزاقستان اجرا شد.»
«مجتبی دمیرچی لو» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در بازدید از پروژه ی تونل و در دیدار با مهندسان ایرانی، عنوان کرد: «صدور خدمات فنی و مهندسی در قزاقستان بخصوص در زمینه ی راهسازی، نشان از توان بالای مهندسان ایرانی دارد که امیدواریم در دیگر بخش های فنی و مهندسی نیز، شرکتهای مجرب ایرانی وارد این عرصه رقابت شوند.»
شرکت ایرانی «دنا رهساز» در قزاقستان اتوبان «آستانه» - «شوچنسک» و جاده های «آلماتی» - «بیشکک»، «قاراقاندا» - «آستانه»، «چیمکنت» - «ترکستان» و «آکتائو» - «قزل آرده» را راه اندازی کرده است. این شرکت همینطور در ایران پنج دوره صادرکننده ی نمونه شناخته شده و «نشان راهساز نمونه» را از رئیس جمهور قزاقستان دریافت کرده است.
توسعه ی شهری قزاقستان به دست مهندسان ایرانی
«علی اکبر جوکار» سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ به همراه «محسن فغانی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی با "مارات سلطان گازیف" استاندار آلماتی دیدار کردند. استاندار آلماتی ضمن اشاره به پروژه های جدید در شهر کنایف و آلماتی و کیفیت مصالح ساختمانی و خدمات فنی - مهندسی کشورمان، اظهار داشت: «پروژه های بزرگی برای توسعه‌ی شهر جدید کنایف داریم که یکی از آنها پروژه معروف به «G۴ City» است. همینطور بین شهر های آلماتی و کنایف هم مقرر است شهر جدیدی تاسیس شود. از طرفی کشور شما{ایران} توانایی بسیار بالایی در قسمت مصالح ساختمانی دارد که آماده ایم واردات این محصولات را به استان آلماتی داشته باشیم.»
شایان ذکر است، شهر جدید کنایف در ۸۰ کیلومتری شهر آلماتی واقع شده که طبق تصمیم دولت قزاقستان، مقرر شد تا سال ۲۰۴۷ یک پروژه بزرگ به نام «G۴ City» از ۴ بخش حمل و نقل و لجستیک، پزشکی، گردشگری و آموزش به ارزش ۳، ۷ تریلیون تنگه اجرا شود.
در ادامه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی، اظهار نمود: «از یک ماه پیش دومین پرواز مستقیم بین تهران و آلماتی برقرار شده که می تواند نقش بسیار موثری را در توسعه‌ی گردشگری بین دو کشور ایفا کند.»
وی ضمن اشاره به ظرفیتهای بالای گردشگری سلامت، در مورد پذیرش بیماران قزاق از سوی مراکز درمان و پزشکی کشورمان اعلام آمادگی کرد.
محسن فغانی ضمن دعوت از سوی قزاق برای حضور در نمایشگاه های تخصصی که در کشورمان برگزار می شود، اضافه کرد: «در دو سال قبل حداقل ۱۰ هیأت ایرانی که هر هیأت از ۵ تا ۸۰ نفر تشکیل شده بود، جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی قزاقستان حضور داشته اند.»
تعامل مهندسی در حوزه صنایع غذایی
یک هیأت تجاری و بازرگانی از کشور قزاقستان اردیبهشت سال گذشته(۱۴۰۲) به منظور آشنایی با ظرفیتهای صنعتی استان قزوین، از شرکت بیدستان بعنوان تولیدکننده ی اتانول، مواد غذایی، انواع سرکه و مواد غذایی بازدید کردند و با ظرفیت تولید مواد غذایی و الکل طبیعی در این شرکت آشنا شدند.
این هیأت تجاری و بازرگانی شامل مارات بوپازوف معاون سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور قزاقستان، بختیار سادابایف معاون بخش توسعه‌ی صادرات وزارت تجارت و برخی از فعالان اقتصادی و بازرگانی این کشور بودند، جهت بررسی توانمندی های صنعتی، صادراتی و اجرای سرمایه گذاری مشترک، از شرکت بیدستان بازدید و برای اجرای طرح های سرمایه گذاری، با مدیران این واحد صنعتی گفتگو و تبادل نظر کردند.
«مصطفی کریمی» مدیرعامل شرکت بیدستان هم بعد از بازدید هیأت تجاری قزاقستان از خط تولید و بسته بندی و انبارهای ذخیره ی مواد، در نشستی تخصصی عنوان کرد: «برای توسعه‌ی مناسبات تجاری آمادگی داریم فناوری، خدمات فنی و مهندسی و داشته های خویش را به اشتراک بگذاریم و کار مشترکی را در قزاقستان اجرا نماییم. همینطور توانمندی و آمادگی لازم را داریم که در انتقال فناوری، پذیرش تقاضا و سفارش و صادرات محصول و تأمین مواد اولیه و انتقال تجربیات به کشور قزاقستان، نهایت همکاری را انجام دهیم.»
کشاورزی، نقطه ی عطف صدور خدمات مهندسی به قزاقستان
سرمایه گذاری مشترک در حوزه ی خدمات فنی - مهندسی و کشاورزی، یکی از اولویت هایی است که در ارتباط با قزاقستان مطرح است. چونکه در گذشته تجربه ی خوبی در این بخش داشته ایم. تقویت سطح همکاریهای مشترک با این کشور از اهداف اتاق مشترک ایران و قزاقستان است و در این راستا، طی گفتگو با «امیرعابدی»، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، فرصت های همکاری ایران و قزاقستان از کشت فراسرزمینی تا سرمایه گذاری در معادن این کشور و راه های بهره برداری بهینه از کریدور شمال - جنوب، تشریح شد.
«امیر عابدی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان»، به جایگاه و موقعیت فعلی این کشور اشاره نمود و با نگاه به حدود ۳۰ سال که از استقلال قزاقستان می گذرد، اظهار داشت: «در این مدت، پیوستن قزاقستان به پیمان های منطقه ای مانند پیمان شانگهای، اتحادیه اوراسیا و معاهدات بین المللی مانند سازمان تجارت جهانی(WTO) محقق شد و این کشور توانست با یک رویه ی مطلوب سیاسی و اقتصادی، جایگاه خوبی در مناسبات بین المللی پیدا کند. این کشور در شاخص محیط کسب و کار رتبه ی ۲۵ را به خود اختصاص داده و در کنار کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.»
وی افزود: «قزاقستان در مسیر جاده ی ابریشم و کریدور شمال - جنوب قرار گرفته است. همجواری با دریای کاسپین و پروژه ی «یک کمربند، یک جاده» هم موقعیت مهمی برای قزاقستان به منظور ایفای نقش مهم تر در تبادلات منطقه ای بوجود آورده است. قزاقستان از نظر ذخایر معدنی در دنیا موقعیت ویژه ای دارد. از نظر وسعت هم نُهمین کشور دنیاست، از نظر منابع طبیعی هم دارای موقعیت بسیار مناسبی است و سالیانه ۲۰ میلیون تن غلات تولید می کند که بیشتر از نیمی از این تولیدات مازاد نیاز داخلی است و صادر می شود.»
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان در ادامه، مسیر مشهد - سرخس، اینچه برون و بنادر دریای خزر را سه مسیر دسترسی ایران به قزاقستان برشمرد و تصریح کرد: «بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت ایرانی در حوزه های فنی - مهندسی، معدن، کشاورزی و غیره در قزاقستان فعال بوده اند که به دلیل کرونا این فعالیتها کاهش پیدا کرده است. به تازگی هم یک ایرانی موفق شد جایزه ی کارآفرین نمونه را از ریاست جمهوری قزاقستان دریافت کند. این کارآفرین نمونه با ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، زنجیره ی تأمین روغن خوراکی از مزرعه تا تولید، بسته بندی و صادرات به کشورهای دیگر از اروپا تا ژاپن و چین را، تکمیل کرده است.»
عابدی در قسمت دیگری از سخنان خود، دسترسی به آب های آزاد از راه ایران برای قزاقستان را، مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: «قزاقستان برای دستیابی به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان از راه کریدور شمال - جنوب اهمیت زیادی قائل است. این ارتباط از راه ریلی و مسیر جاده ای از منطقه اینچه برون به ترکمنستان و قزاقستان برقرار می شود. ارتباط دریایی بین بنادر ایران و قزاقستان از راه دریای خزر هم میسّر است. توسعه‌ی این راه گذر و ارتباط آن با بندر چابهار، تحول مهمی در تبادلات تجاری کشورهای منطقه «CIS» بخصوص قزاقستان و روسیه و از طرفی چین و سایر بازارهای جهانی ایجاد خواهد نمود. این مسیر از نظر کاهش هزینه های حمل و نقل، امنیت، در دسترس بودن و کاهش مسافت نسبت به سایر مسیرها، موقعیت ممتازی دارد.»
همکاری معدنی ایران و قزاقستان
«فضل الله حیدری فرزان» مدیر بین الملل ایمیدرو اردیبهشت سال جاری(۱۴۰۳) در نشست با اونتالاپ اونالبایف سفیر قزاقستان در ایران، ضمن اعلام این مطلب با استناد به سند استراتژیک ایران و قزاقستان، بر ضرورت همکاری دو کشور در حوزه های معدنی تصریح کرد و اظهار داشت: «با توجه به نگاه مشترک معدنی و شباهت هایی که در زنجیره ی معدن مانند فولادسازی و صنایع پایین دست مس در دو کشور وجود دارد، دو کشور می توانند در زمینه ی تبادل مواد اولیه، همکاری مناسبی داشته باشند.»
وی ضمن اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی صنایع معدنی و توانمندی های نیروی انسانی متخصص در این عرصه، تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری همه‌جانبه در انتقال دانش فنی توسط متخصصان ایرانی به کشور قزاقستان را دارد. همینطور پس از برگزاری جلسات فنی و تخصصی، تفاهمنامه هایی تنظیم شده و به امضاء روسای مجموعه های معدنی دو کشور خواهد رسید که بر مبنای آن قراردادهای مختلفی بین دو کشور منعقد خواهد شد.»
در ادامه ی این جلسه، اونتالاپ اونالبایف سفیر قزاقستان در ایران نیز، با ابراز علاقه مندی قزاق ها در توسعه روابط معدنی و صنعتی بین دو کشور، اظهار داشت: «توسعه ی روابط صنعتی و معدنی بین ایران و قزاقستان مورد توجه ما است و آمادگی داریم تا از ظرفیتهای معدنی ایران در توسعه‌ی بخش معدن و صنایع معدنی قزاقستان استفاده نماییم. برگزاری جلسات تخصصی در رابطه با بخش معدن ادامه می یابد و امیدواریم این همکاری و ظرفیت ها، زمینه ساز رشد معادن و صنایع معدنی دو کشور شود.»
معاون سابق نخست وزیر قزاقستان: تُجّار ایرانی می توانند در قزاقستان کارخانه تأسیس کنند
«محمد اشرف اکبری» رئیس مرکز نوآوری و تبادلات تجاری ایران و قزاقستان، با بیان اینکه قزاقستان کشوری پهناور و دارای اراضی کشاورزی مناسب، غنی و پُر آب است، اظهار نمود: « قزاقستان از کشت فراسرزمینی ایران در آن کشور حمایت می کند و کشاورزان ایرانی که در این حوزه فعالیت داشته باشند، از یارانه های دولتی نهاده های کشاورزی بهره مند خواهند شد. در سالهای گذشته شرکت هایی از ایران برای مکانیزه شدن کشت برنج به این کشور سفر کرده اند اما پس از شیوع کرونا حضور این شرکت ها کم رنگ شد.»
همینطور «اسگار میرزا خماتوف»، معاون سابق نخست وزیر قزاقستان بر توسعه‌ی همکاریهای دوجانبه در زمینهٔ گوشت قرمز، محصولات دامی، حل وفصل مسائل قرنطینه ی دامی و دستیابی به راهکارهای جدید برای توسعه تجارت تصریح کرد و اظهار داشت: « کشور شما می تواند تجربیات خویش را در زمینهٔ خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به قزاقستان منتقل کند، ۱۵۰ هکتار از اراضی قزاقستان زیر پوشش این مراکز علمی هستند که میتوان با جذب مهندسان ایرانی این ۱۵۰ هکتار را به روش علمی کشت و محصولاتش را به ایران صادر کرد.»
وی در رابطه با ی واگذاری زمین به سرمایه گذاران ایرانی، بیان نمود: «ما برای واگذاری زمین به کشاورزان و سرمایه گذاران خارجی تا سال ۲۰۲۱ محدودیت داریم اما تُجّار ایرانی می توانند در این اراضی، کارخانه راه اندازی و یا در این اراضی محصولات کشاورزی کشت کنند.»
با توجه به مطالب فوق، کشور قزاقستان بعنوان بزرگ ترین کشور محصور در خشکی جهان، نیازمند تعاملات کریدوری با کشورمان و ساخت راه ها و شهر های پیشرفته و مدرن است. همینطور با عنایت به شرایط مناسب زراعی در کشور قزاقستان، امکان کشاورزی فراسرزمینی ایرانی ها و صدور خدمات فنی و مهندسی در این حوزه وجود دارد. علاوه بر آن، متخصصان ایرانی می توانند در مورد استخراج منابع معدنی این کشور آسیای میانه، پروژه هایی با درآمد مطلوبی را اجرایی کنند، که این امور به تعاملات دیپلماتیک و تجاری دو کشور بستگی دارد.



منبع:

1403/07/11
11:27:17
0.0 / 5
125
تگهای خبر: ارتباطات , تجربه , خدمات , سازمان
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
الف دانلود