پیش بینی برداشت بالاتر از 2400 تن میگو از مزارع پرورشی خوزستان

پیش بینی برداشت بالاتر از 2400 تن میگو از مزارع پرورشی خوزستان

به گزارش الف دانلود، خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به صادرات میگوی ارگانیک خوزستان به بازارهای جهانی اظهار داشت: پیش بینی می شود بالاتر از 2 هزار و 400 تن میگو از مزارع پرورشی خوزستان برداشت شود.



مرتضی سوری امروز ۱۱ مهرماه در حاشیه بازدید از مجتمع چوئبده آبادان در جمع خبرنگاران به تقویم پرورشی استان درباب فصل برداشت میگو اشاره و اظهار داشت: ذخیره سازی بچه میگو در خوزستان از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود و برداشت میگو تقریباً در اواسط شهریور و اوایل مهرماه کلید می خورد.

وی با اعلان اینکه اکنون برداشت میگو در استان شروع شده است، افزود: شرایط آب و هوایی خوزستان به شکلی است که یکی از استعدادهای بالقوه و مناسب در حوزه آبزی پروری خصوصاً پرورش میگو و ماهیان دریایی است.

سوری افزود: امسال باتوجه به سیاست های دولت در پشتیبانی از بخش خصوصی و رفع موانع تولید، نسبت به سال قبل با رشد حدود ۳۶ درصدی سطح زیرکشت میگو مواجه بودیم و بالاتر از ۸۱۹ هکتار از مزارع پرورش میگوی استان در قالب ۸۰۶ استخر با مشارکت بهره برداران در ۳ شهرستان ساحلی آبادان، خرمشهر و هندیجان به کشت میگو اختصاص یافت.

وی افزود: مقدار بچه میگوی ذخیره سازی شده، ۱۴۱ میلیون قطعه بچه میگو بوده که نسبت به سال قبل رشد ۷۱ درصدی داشته است و اساسا نسبت به سال قبل رشد شایان توجهی در میزان محصول برداشتی از مزارع پرورشی میگو را خواهیم داشت و امیدواریم امسال بالاتر از ۲ هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی مرغوب از مزارع پرورش میگوی استان برداشت شود.

سوری در پاسخ به سوالی بر اساس بروز بیماری در مزارع پرورشی استان عنوان کرد: بیماری لکه سفید یکی از بیماری هایی است که صنعت پرورش میگو را در دنیا دهه ها با مشکل مواجه کرده است. چون اینطور بیماریها جزو بیماریهای ویروسی به شمار می روند و قابل حذف از محیط نیستند، در کنار آنها باید با رعایت اصول فنی و ملاحظات بهداشتی و مدیریتی تولید، فعالیت کرد.

وی اضافه کرد: طی چند سال اخیر، پروسه رصد و پایش در مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان نهادینه شده است و با نظارت و بازدیدهای مستمر توسط واحدهای متولی و کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، شاهد رشد تولید باکیفیت و کمیت مناسب در کنار عوامل بیماری زا بوده ایم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مزیت و فاکتورهای میگوی پرورشی خوزستان تصریح کرد: میگوی پرورشی در استان خوزستان با توجه شرایط اقلیمی مناسب همیشه دارای سرعت رشدی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و در بازه زمانی کمتر از چهار ماه با اندازه مناسب و بالای ۲۵ گرم، برداشت و زودتر از سایر استانها به بازار عرضه می شود.

سوری، قابلیت محصولات تولیدی استان را ناشی از کیفیت مطلوب آب دانست و افزود: در منابع آبی استان نیاز به استفاده از مواد شیمیایی نداریم و تقریباً عمده محصول تولیدی استان را می توان تحت عنوان برند ارگانیک عرضه نمود.

وی گونه غالب میگوی پرورشی استان را وانامی عنوان نمود و اظهار داشت: این محصول عمدتاً محصولی صادرات محور است که ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی، ارزآوری و.. از مزایای آنست.

سوری با اشاره به وضعیت صادرات و بازارهای هدف منطقه ای بیان کرد: میگو در صورتیکه بصورت تازه فروشی ارائه شود به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود اما بازار میگو جهانی است و از شرق تا غرب آسیا، از کشورهای اروپایی تا آفریقایی همیشه مشتری میگوی پرورشی کشور و استان هستند.





منبع:

1403/07/12
13:41:36
0.0 / 5
131
تگهای خبر: بهداشت , پشتیبان , كیفیت , محصولات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
الف دانلود