ترامپ در مورد چین چه خواهد کرد؟

ترامپ در مورد چین چه خواهد کرد؟

به گزارش الف دانلود، وعده رئیس جمهور منتخب ایالات متحده برای اعمال تعرفه ۶۰ درصدی بر واردات از چین و تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر تمام واردات دیگر، بحث گسترده را در مورد این که آیا چنین سیاست هایی واقعاً بد هستند، به راه انداخته است. به هر حال، تعرفه یک مالیات بر مصرف است و اغلب اقتصاددانان مالیات بر مصرف را به مالیات بر درآمد ترجیح می دهند، چونکه مدیریت آن کارآمدتر و ساده تر است.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، تعرفه ها معایب قابل توجهی دارند؛ از آنجاییکه آنها فقط بر محصولات وارداتی مالیات می دهند، با انتقال منابع از تولیدکنندگان خارجی کارآمد به شرکتهای داخلی با کار آمدی کمتر، بازارها را مخدوش می کنند. این ناکارآمدی به ضرر مصرف کنندگان تمام می شود و بار سنگین تری را بر دوش خانوارهای کم درآمدی که سهم بیشتری از درآمد خویش را صرف کالاهای مصرفی می کنند، وارد می نماید.
با این وجود، تعرفه ها جذابیت سیاسی دارند؛ منتقدان جهانی سازی در اقتصادهای پیشرفته مدت ها استدلال کرده اند که دستاوردهای کارآیی حاصل از دهه های اخیر آزادسازی تجارت، نسبت به اختلالات ایجاد شده، اندک بوده است. در حالیکه مصرف کنندگان آمریکایی از قیمت های پایین تر کالاهای وارداتی، بخصوص از چین سود می برند، این دستاوردهای پراکنده در مقایسه با موقعیت متمرکز تعطیلی کارخانه ها و از دست دادن شغل در مناطقی که در معرض رقابت وارداتی بودند، اهمیت کمتری داشت.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در کمپین انتخاباتی وعده داد که نگاهی تقابل آمیز در برابر چین اتخاذ کند و تعرفه ها را سلاح انتخابی خود قرار دهد. اما اگر دولت او نگاهی سنجیده اتخاذ نکند، برنامه های وی امکان دارد به کسب و کارها و مصرف کنندگان آمریکایی صدمه برساند، دموکراسی ایالات متحده را تضعیف کند یا حتی منجر به درگیری نظامی شود.
پروژکت گزارش کرد که با بازگشت دونالد ترامپ، که خویش را «مرد تعرفه ای» می نامد، به کاخ سفید، شرکای تجاری آمریکا خویش را برای اعمال تعرفه های کلان بر صادرات خود به ایالات متحده آماده می کنند. اما این چین است که مارکو روبیو، نامزد وزارت خارجه دولت ترامپ، آنرا تهدیدی که قرن را تعریف خواهد کرد، نامیده است. ترامپ متعهد شده است که تعرفه های ۶۰ درصدی بر همه کالاهای این کشور اعمال نماید.
در حالیکه طرفداران تعرفه های جدید ادعا می کنند که چین بیشترین بار مالی را متحمل می شود، کارشناسان اخطار دادند که تجربه گذشته نشان داده است که مصرف کنندگان آمریکایی که از قبل بشدت به تورم حساس هستند، بیشتر هزینه را متحمل خواهند شد.
تنش های جهانی بر سر ظرفیت مازاد چین در دوران ترامپ افزایش خواهد یافت. آخرین طرح محرک چین نشان داده است در حالیکه دولت احتیاج به افزایش تقاضای داخلی را تایید می کند، با اصلاحات ساختاری عمیق تر مخالف است. پرداختن به چالش های جهانی پیچیده ناشی از ظرفیت مازاد چین به احتمال زیاد نیازمند محدودیت های تجاری بیشتر و ابزارهای سیاستی نوآورانه است.
در حالیکه تهدیدهای تعرفه ای رئیس جمهور منتخب دونالد ترامپ احتمالا در آینده نزدیک بر سرفصل های خبرها خواهد بود، ظرفیت مازاد صنعتی چین همچنان یک چالش بزرگ تر و اصلی برای اقتصاد جهانی و سیستم تجاری در سالهای آینده خواهد بود. با تعرفه هایی که اخیراً توسط اقتصادهای پیشرفته و نوظهور اعمال شده و واکنش های چینی و محرک های کلان، چگونگی تحول این مورد در چند سال آینده با نتایج ژئوپلیتیکی قابل توجهی واضح تر می شود.
در ۲۹ اکتبر، یک ماه بعد از اجرایی شدن تعرفه های ایالات متحده ضد ظرفیت مازاد چین، کمیسیون اروپا تعرفه های خویش را بر خودرو های الکتریکی چینی اعمال کرد. در حالیکه این اقدامات توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، شکایت اخیر سازمان تجارت جهانی چین ضد تعرفه های خودرو های برقی ترکیه که نشان دهنده شکست چین در منصرف کردن بازارهای نوظهور بزرگ از پیروی از اقتصادهای توسعه یافته است، تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفت.
در عین حال، افزایش تولید در خارج از کشور چین، اقتصاد جهانی و نقش چین را در آن تغییر شکل می دهد. آخرین طرح محرک چین نشان داده است که باوجود اذعان دولت به تقاضای داخلی ضعیف، تعادل مجدد اقتصاد کلان از روی میز باقی مانده است. سیاست هایی که منجر به ظرفیت مازاد چین می شوند و تنش های تجاری ناشی از آن احتمالا باقی می مانند.
در حالیکه جنگ تجاری آمریکا و چین امکان دارد با وعده ترامپ بر مبنای اعمال تعرفه های ۶۰ درصدی بر واردات از چین به صحنه بازگردد، ظرفیت مازاد چین در نهایت در دیگر اقتصادهای بزرگ بشدت احساس می شود. روندهای ساختاری نشان داده است که اتحادیه اروپا می تواند بار سنگین شوک جدید چین و تنش های تجاری متعاقب آنرا تحمل کند. با تشدید درگیری تجاری اروپا با چین، تعرفه های خودرو های برقی اتحادیه اروپا که با مقاومت بعضی از کشورهای عضو مواجه گردید امکان دارد تنها راهگشا باشد.
صادرکنندگان چینی در جواب این فشارها، توجه خویش را به اقتصادهای درحال توسعه معطوف کرده اند که بیشتر از ۵۰ درصد از صادرات چین در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می دادند. انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد و کسری تجاری چین با بازارهای نوظهور بزرگ را بیشتر کند. اما در حالیکه این کشورها از کالاهای ارزان چینی و سرمایه گذاری مستقیم سود می برند، به صورت فزاینده ای از دسترسی محدود به بازارهای چین ناامید می شوند که آرزوهای صنعتی آنها را به خطر می اندازد.
تعرفه های جدید ایالات متحده بر چین در دوران ترامپ، که همینطور وعده داده است تعرفه ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر همه واردات از کشورهای دیگر اعمال نماید، انتقال صادرات چین به بازارهای نوظهور و اتحادیه اروپا را تسریع خواهد نمود.
کنترل های سخت تر صادرات چین، بخصوص در مورد مواد خام حیاتی که عرضه آنرا به صورت مؤثر کنترل می کند، خطرات ناشی از وابستگی را برجسته می کند. با این وجود، پرداختن به چالش های پیچیده جهانی ناشی از ظرفیت مازاد چین مستلزم محدودیت های تجاری بیشتر و ابزارهای سیاستی نوآورانه است. بلومبرگ در ماه سپتامبر گزارش داد که چین به خودروسازان سفارش کرده است که بعضی از فناوری های الکتریکی و قابلیت های تولید خویش را برای خود نگه دارند.



منبع:

1403/09/05
09:59:33
0.0 / 5
7
تگهای خبر: تجربه , سازمان , سیستم , شركت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
الف دانلود