بازار بنزین در تهدید خودرو های برقی چینی
الف دانلود: رونق خودرو های برقی چین تهدیدی برای کاهش تقاضا برای بنزین است.
به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، فروش خودرو های برقی و هیبریدی چینی امسال در رقابت با موتورهای احتراق داخلی به نقطه اوج خود رسیده است.
طبق گزارش انجمن خودرو های مسافری چین، آنها بالاتر از نیمی از فروش خرده فروشی خودرو های سواری را در چهار ماه از جولای به خود اختصاص داده اند، که در آستانه کاهش تمایل برای سوخت های حمل و نقل است که تأثیر عمده ای بر بازار نفت خواهد داشت.
جذب سریع تر از حد انتظار خودرو های برقی، دیدگاه های پیش بینی کنندگان نفت در شرکت های بزرگ انرژی، بانکها و دانشگاهیان را در ماه های اخیر تغییر داده است. برخلاف آمریکا و اروپا انتظار می رود کاهش تقاضا در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان بارزتر باشد. کارشناسان اظهار نمودند که مصرف بنزین چین تا سال ۲۰۳۰ بین ۴ تا ۵ درصد در سال می کاهد.
سیاران هیلی، تحلیلگر نفت در آژانس بین المللی انرژی در پاریس اظهار داشت: «آینده در چین سریع تر می آید». آن چه حالا شاهد آن هستیم، انتظاراتی است که زودتر از موعد مقرر می آیند، و این پیامدهایی بر شکل رشد تقاضای چین و جهانی در ادامه دهه دارد. برای بازار جهانی نفت، که در بیشتر این قرن به چین به عنوان محرک اصلی رشد خود متکی است، رکن اصلی مصرف را از بین می برد. این کشور حدودا یک پنجم تقاضای جهانی نفت را به خود اختصاص می دهد و بنزین حدود یک چهارم آنرا تشکیل می دهد.
محبوبیت فزاینده کامیون های برقی و همین طور کامیون هایی که با گاز طبیعی مایع کار می کنند، بر تقاضای دیزل نیز تأثیر می گذارد. مصرف سوخت چین در سال ۲۰۱۹ به اوج خود رسید و تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۳ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت.
هنوز ناشناخته های زیادی در مورد نحوه جذب خودرو های برقی توسط چین وجود دارد. علامت سوال دیگر خودرو های هیبریدی پلاگین را احاطه کرده است که می توانند با برق یا موتورهای بنزینی کار کنند. آنها بخش عمده ای از رشد فروش را در چند سال قبل به خود اختصاص داده اند، اما اطلاعات کمی در مورد میزان اعتماد رانندگان این خودرو ها به سوخت موتور وجود دارد.
کارشناسان اظهار نمودند که میزان خودرو های بنزینی در جاده ها در اوایل سال آینده به اوج خود می رسد. بالاتر از یک دهه پیش، پکن بذرهای انتقال به خودرو های برقی را کاشت و یارانه هایی را ارائه کرد که به خودروسازان زمان داد تا تولید خودرا بالا برند و هزینه ها را کاهش دهند. در سال ۲۰۲۱ زمانی که تولید محموله های خودرو های انرژی جدید حدودا سه برابر شد نسبت به سال قبل، آغاز به کار کرد و الان برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴ از مرز ۱۰ میلیون فراتر می رود.
آندرس هوو، محقق چینی در موسسه انرژی آکسفورد گفت وسایل نقلیه با انرژی جدید حدود ۱۰ درصد از کل خودرو های موجود در جاده ها را می سازند و انتظار می رود این میزان تا سال ۲۰۲۷ از ۲۰ درصد فراتر رود و تا دهه ۲۰۴۰ به ۱۰۰ درصد نزدیک شود. او گفت تقاضای نفت کشور از خودرو های سبک از حدود ۳.۵ میلیون بشکه در روز هم اکنون به یک میلیون بشکه تا سال ۲۰۴۰ کاهش خواهد یافت.
مسیر چین به سوی برقی سازی سریع تر از سایر اقتصادهاست. خودرو های برقی در ایالات متحده، هنوز تنها حدود ۱۰ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل می دهد و بلومبرگ پیش بینی های خودرا برای رشد بعد از انتخابات جمهوری خواهان به شدت کاست. طبق داده های آژانس بین المللی انرژی، مصرف بنزین در آنجا از اوج خود در سال ۲۰۰۴ تا سال قبل تنها ۱۲ درصد کم شده است. در اروپا، جایی که خودرو های بنزینی و دیزلی رایج هستند، مصرف بخش حمل و نقل از بالاترین میزان در سال ۲۰۰۷ تنها ۶ درصد کم شده است.
بلومبرگ گزارش کرد که هیلی از آژانس بین المللی انرژی اظهار نمود کاهش احتمالی تقاضای بنزین در چین به سبب عرضه تهاجمی خودرو های برقی این کشور از برخی جهات بطورکامل منحصر به فرد است. من فکر نمی کنم کشوری وجود داشته باشد که مشخصات مشابه و قابل مقایسه باشد.
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب