چگونه چین به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد؟

چگونه چین به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد؟

به گزارش الف دانلود، چین بعنوان رهبر در انتقال خودرو های الکتریکی است و بیشتر از هر کشور دیگری از این نوع خودرو ها را صادر می کند که پیشبینی می شود به سرمایه گذاری سنگین خود ادامه داده و پیشتازی خویش را در خودرو های الکتریکی حفظ کند.


به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، دو دهه پیش، چین ظرفیت اندکی برای ساخت خودرو داشت و این مورد به دور از تصور بود اما امروزه، چین بیشتر از هر کشور دیگری در جهان خودرو تولید و صادر می کند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داده است که تعرفه های جدیدی را ضد چین وضع خواهد نمود. خیلی از کشورها، همچون ایالات متحده، هم اکنون تعرفه های اضافی بر خودرو های الکتریکی چین وضع کرده اند. اما با وجود تمام مزایایی که چین در خودروسازی دارد، بعید است که این عقب نشینی سلطه چین را تضعیف کند.
بازار چین برای فروش خودرو، بزرگترین بازار جهان و تقریبا به اندازه بازارهای ایالات متحده و اروپاست. همان گونه که بازار داخلی چین رشد کرد، ظرفیت تولید آن هم افزایش پیدا کرد، که با سرمایه گذاری عظیم دولت و پیشرفت های جهانی در اتوماسیون پیش رفت.
با این وجود، در سالهای اخیر، با کاهش هزینه های مصرف کننده در رکود اقتصادی چین، سرعت فروش کاسته شده است. نتیجه اینست که چین امروز ظرفیت تولید نزدیک به دو برابر بیشتر از نیاز مصرف کنندگانش را دارد.
برای مقابله با این مازاد، چین به صورت فزاینده ای به دنبال فروش خودرو در خارج از کشور است. چین پیشرو در گذار به خودرو های الکتریکی است و بیشتر از هر کشور دیگری از آنها صادر می کند. برندهای چینی مانند بی وای دی، به علت عرضه خودرو های الکتریکی پیشرفته با رقابتی ترین قیمتها در سراسر دنیا شناخته می شوند و از آنجاییکه رانندگان چینی به سرعت بسمت خودرو های برقی روی آورده اند، تقاضا برای خودرو های بنزینی در چین کاسته شده است و خیلی از آنها به جای آن صادر می شوند.
اما شرکای تجاری چین می گویند که صادرات خودرو های برقی و بنزینی این کشور میلیونها شغل را به خطر می اندازد و شرکتهای بزرگ را تهدید می کند. در اوایل سالجاری، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تعرفه های جدید قابل توجهی را بر خودرو های الکتریکی از چین اعمال کردند. دولت ها نگران هستند چونکه صنعت خودرو نقش بزرگی در امنیت ملی ایفا می کند. علاوه بر این، چین از تعرفه های سنگین و سایر مالیات ها بعنوان مانعی برای واردات خودرو بهره برده است، به صورتی که عملا تمام خودرو های فروخته شده در چین ساخت چین هستند.
این کشور برای بیشتر از ۱۵ سال، سرمایه گذاری زیادی در توسعه خودرو های الکتریکی انجام داده است تا وابستگی خویش را به نفت وارداتی محدود کند. ون جیابائو، نخست وزیر قبلی چین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، خودرو های الکتریکی را به یکی از اولویت های خود تبدیل کرد. وی در تلاش بود تا چین را به رهبر جهان در خودرو های الکتریکی تبدیل کند.
حالا نیمی از خریداران خودرو در چین خودرو های برقی با باتری یا پلاگین هیبریدی را انتخاب می کنند. تا همین اواخر خریداران خودرو های برقی هم یارانه کلانی از دولت دریافت می کردند. خودروسازان وام های کم بهره از بانکهای تحت کنترل دولت برای ساخت ۱۰ ها کارخانه و همینطور معافیت های مالیاتی دولت و زمین و برق ارزان دریافت کرده اند. بر مبنای یک برآورد، کمک پکن به بخش خودرو های برقی و باتری چین از سال ۲۰۰۹ بیشتر از ۲۳۰ میلیارد دلار ارزش داشته است.
پیشبینی می شود چین به سرمایه گذاری سنگین خود ادامه دهد و پیشتازی خویش را در خودرو های الکتریکی حفظ کند. این کشور بیشتر از ۱۰۰ کارخانه با ظرفیت ترکیبی برای ساخت نزدیک به ۴۰ میلیون خودروی موتور احتراق داخلی در سال دارد. این میزان بیشتر از دو برابر بیشتر از تعدادی است که مردم در چین می خواهند بخرند و فروش این خودرو ها با محبوبیت بیشتر خودرو های الکتریکی، به سرعت کاسته می شود.
در نتیجه، بعضی از کارخانه های مونتاژ، تعطیل شده اند. اما خودروسازان که علاقه ای به توقف ندارند، خیلی از خودرو های بنزین سوز را در خارج از کشور با تخفیف های زیاد می فروشند.

آیا تعرفه ها سرعت چین را کاهش می دهد؟

سیل خودرو های چینی به بازارهای جهانی زنگ خطر را در سراسر دنیا به صدا در آورده است. دولت ها در جاهای دیگر علاوه بر مالیات های پایه که قبلاً برای همه خودرو های وارداتی اعمال می شد، تعرفه های اضافی بر خودرو های برقی چین وضع کرده اند.
تعرفه ها به اشکال مختلف است. ایالات متحده مالیات ثابتی وضع کرد. اتحادیه اروپا بر مبنای یارانه هایی که این شرکت از سازمان های دولتی چین و بانکهای تحت کنترل دولت دریافت کرده است، نرخی را برای هر خودروساز محاسبه کرد. هند و برزیل هم به دنبال محافظت از صنایع محلی خود هستند. اما امکان دارد تعرفه ها به صورت کامل پیشروی رقابتی خودروسازان چینی را جبران نکند. چنین شرکت هایی خودروهایی را با کیفیتی مشابه رقبای جهانی خود و با هزینه کمتر عرضه می کنند.
تحلیل گران اعلام نمودند که مونتاژ خودرو های شرکت بی وای دی به میزان ۳۰ درصد کمتر از خودرو های مشابه ساخت شرکتهای غربی است. بعضی از بزرگترین صرفه جویی ها برای شرکتهای چینی روی باتری است. چین عملا کل زنجیره تأمین برای ساخت باتری خودرو های الکتریکی را کنترل می کند.
نیویورک تایمز گزارش کرد که با خصوصیت هایی که چین در خودروسازی دارد، بعید گویی تشدید فشار جهانی در سالهای آینده مانع از تسلط این کشور بر این صنعت شود.




منبع:

1403/09/20
11:45:16
0.0 / 5
17
تگهای خبر: سازمان , شركت , كیفیت
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
الف دانلود