زلزله تعرفه ها در بازار خودروی آمریكای شمالی

قیمت خودرو تا ۳ هزار دلار گران می شود

قیمت خودرو تا ۳ هزار دلار گران می شود

به گزارش الف دانلود، تعرفه های دولت آمریکا ضد کانادا و مکزیک، تولید خودروسازان در سرتاسر آمریکای شمالی را تهدید می کند و با مختل کردن حدود یک چهارم تریلیون دلار تجارت، قیمت خودرو ها را بالاتر می برد.



به گزارش الف دانلود به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شنبه هفته جاری، به اخطار خود بر مبنای اعمال تعرفه های ۲۵ درصدی بر واردات از دو کشور عمل کرد و جریان مهاجران و مواد مخدر از مرزهای ایالات متحده و همینطور کسری تجاری بزرگ را عامل این اقدام دانست. تعرفه ها مقرر است از ساعت ۱۲ صبح روز سه شنبه اعمال می شود و به تولیدکنندگان کمتر از ۴۸ ساعت فرصت می دهد تا مبحث را ارزیابی کنند.

فلاویو ولپ، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات خودرو کانادا اظهار داشت: بخش خودرو، یک هفته ای تعطیل می شود.

طبق تحقیقات شرکت مشاوره «الیکس پارتنرز»، تعرفه ها ۶۰ میلیارد دلار هزینه به صنعت اضافه می کند که احیانا بیشتر هزینه های مذکور، به مصرف کنندگان منتقل می شود.

گیلرمو روزالس، رئیس انجمن توزیع کنندگان خودروی مکزیکی اظهار داشت: خودروسازان در مکزیک با واردات قطعات و وسایل نقلیه بیشتر، آماده شده اند که امکان دارد در چند هفته اول، صدمه تعرفه ها را تعدیل کند. همه چیز به روندی که دولت ترامپ در این حوزه اتخاذ می کند، بستگی خواهد داشت.

هر چند تعرفه های ترامپ بر صنعت خودروی مکزیک بسیار مهم می باشد، اما بعضی از خودروسازان مانند بی ام دبلیو، به برنامه های خود ادامه می دهند. این تعرفه ها بر برنامه های این خودروساز برای سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون یورویی در تاسیسات جدید توسعه و بهبود سلول های باتری در ایالت سن لوئیس پوتوسی مکزیک، تأثیری نخواهد گذاشت.

به گفته تحلیل گران شرکت وولف ریسرچ، میانگین قیمت خودروی جدید در پایان زنجیره تأمین برای مصرف کنندگان، امکان دارد حدود ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند.

از زمانیکه ترامپ در نخستین دوره ریاست جمهوری خود در مورد توافقنامه تجارت آزاد بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک مذاکره مجدد کرد، خودروسازان در این کشورها مجبور به رعایت سقف بالاتر برای قطعات ساخت آمریکای شمالی شدند، اما تجارت سه جانبه، عوارضی را متحمل نشد. تعرفه های جدید رئیس جمهور آمریکا، این توافق را که مقرر است سال آینده بررسی شود، دستخوش تغییر می کند.

داگ فورد، نخست وزیر انتاریو اخطار داده است که امکان دارد بیشتر از ۵۰۰ هزار شغل فقط در پرجمعیت ترین استان کانادا از بین برود که خیلی از آنها در قسمت خودرو هستند. کارشناسان صنعت می گویند که تأمین آخرین قطعه وسیله نقلیه در زنجیره تأمین ایالات متحده؛ همانطور که ترامپ می خواهد، درخواستی دشوار می باشد.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد که سیاستهای حمایت گرایانه اش، مشاغل تولیدی را به ایالات متحده بازمی گرداند، درآمدها را افزایش داده و کسری تجاری این کشور را می کاهد. اما تحلیل گران اخطار داده اند که تغییر تولید و ایجاد مشاغل جدید امکان دارد سال ها زمان ببرد.

جنرال موتورز که بزرگترین خودروساز ایالات متحده است، اعلام نموده که تولید خویش را تغییر نخواهد داد مگر این که مطمئن باشد که این کار در بلند مدت منطقی است. پل جاکوبسون، مدیر مالی جنرال موتورز، هفته گذشته اظهار داشت که این شرکت، در انتظار تعرفه ها، درحال کاهش موجودی کالا در کانادا و مکزیک است. به قول سخنگوی این خودروساز، همینطور درحال تسریع در ارسال این خودرو ها بود.

فرانسیسکو گونزالس، رئیس اجرایی انجمن ملی صنعت قطعات خودرو مکزیک، اظهار داشت: تعرفه ها در مکزیک، احتمالا رشد بخش قطعات خودرو این کشور را در سالجاری، از دو درصد پیشبینی شده به صفر می رساند. گونزالس تصریح کرد که افزایش قیمتها به سرعت به مصرف کنندگان منتقل می شود. وی اظهار داشت: صنعت خودرو نمی تواند در کوتاه مدت خویش را با چنین تصمیمی سازگار کند.

یکی از تأمین کنندگان اظهار داشت که حاشیه سود آنها برای قطعات خاصی که در مکزیک ساخته می شوند، فقط دو تا ۱۰ درصد است، ازاین رو افزودن این تعرفه به معنای زیان فوری تا ۲۳ درصد برای هر قطعه است.

در کنار شکایت ترامپ از مهاجران و تجارت مواد مخدر، رئیس جمهور آمریکا همینطور ابراز نگرانی کرده است که چین از مکزیک بعنوان «درگاه مخفی» برای ارسال کالاهای ارزان به آمریکا استفاده می نماید. از زمان انتخابات ایالات متحده، کلودیا شینبائووم، رئیس جمهور مکزیک، تعرفه های خویش را بر واردات ارزان آسیایی اضافه کرده و تمرکز خویش را به تولید داخلی معطوف کرده است. او متعهد شده است که در مقابل ایالات متحده تلافی کند.

گونزالس اظهار داشت: نگرانی ها بر مبنای این که قطعات خودرو های چینی از راه مکزیک، وارد ایالات متحده می شوند بسیار زیاد است و کمتر از سه درصد قطعات فروخته شده در مکزیک، از چین وارد می شود. وی خاطرنشان کرد که با این وجود، تأمین کنندگان در کوشش برای یافتن جایگزین هایی برای قطعات آسیایی هستند که قطعات ارزانقیمت و همینطور بعضی از نرم افزارها را راحتتر جایگزین می کنند.

تحقیقات بانک تورنتو دومینیون کانادا نشان داده است که سهم مکزیک از بازار خودروی ایالات متحده در ۴۰ سال گذشته، به صورت پیوسته افزایش پیدا کرده و در بحران مالی سال ۲۰۰۸، از کانادا پیشی گرفته است. دولت کانادا به نوبه خود، متعهد شد تعرفه ۲۵ درصدی را ضد ۱۵۵ میلیارد دلار کانادا کالاهای آمریکایی اعمال نماید.

دولت جاستین ترودو، نخست وزیر مستعفی کانادا، برای تضمین سرمایه گذاری برای تولید خودرو های برقی در قطب های تولیدی انتاریو کوشیده است و شرکت هایی مانند هوندا موتور و فولکس واگن را به تعهد ده ها میلیارد دلاری برای ساخت باتری ها و کارخانه های مونتاژ در منطقه دعوت کرده است.

رابطه تجارت خودرو کانادا با ایالات متحده، به دهه ۱۹۲۰ برمی گردد. مونتاژ خودرو در کانادا از سال ۲۰۰۰ بشدت کاسته شده است. در واقع، اغلب خودرو های فروخته شده در این کشور، توسط کارخانه های ایالات متحده عرضه می شوند و تنها ۹ درصد آنها ساخت کانادا هستند که با ارزش دلار آمریکا سنجیده می شوند اما صنعت تأمین قطعات نسبتا پویا مانده است.

بلومبرگ گزارش کرد که مایکل روبینت، معاون راهبردی شرکت «اس اند پی گلوبال موبلیتی» (S&P Global Mobility) اظهار داشت که خودروسازان احتمالا فورا بعد از اعمال تعرفه ها، باردیگر تولید خویش را کاهش خواهند داد. روبینت، اظهار داشت: خودروسازان و تأمین کنندگان از ساخت محصولات با تعرفه بالا اجتناب می کنند. ما انتظار داریم تولید و فروش کاهش پیدا کند.




منبع:

1403/11/15
14:12:34
0.0 / 5
4
تگهای خبر: تحقیقات , رایانه , شركت , محصولات
این پست الف دانلود را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین پستهای مرتبط
نظرات خوانندگان الف دانلود در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
الف دانلود